Resumen
Se llevó a cabo un análisis correlacional entre el conocimiento y uso de las nuevas tecnologías y la preferencia en la comunicación de estudiantes de segundo año de la Educación Media del Colegio Público seleccionado. La muestra fue intencional y autoseleccionada, conformada por 277 estudiantes de segundo año de la Educación Media. Se aplicó un diseño descriptivo, exploratorio y correlacional. Los instrumentos utilizados fueron los siguientes cuestionarios: “Conocimiento y Uso de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (NTIC’s)” y “Preferencias de los jóvenes en su Comunicación Cotidiana”. Los resultados reportan que existe correlación entre el conocimiento y uso y la preferencia de comunicación en los estudiantes de segundo año de la Educación Media.
Abstract
It has been made a correlational analysis between knowledge and usage of new technologies and preference in communication of second year of Secondary Education (11th grade) students from a selected public school. The sample was intentional, self-selected and composed of 277 students. A descriptive, exploratory and correlational design was applied. The used instruments were the following questionnaires: “Knowledge and Usage of New Technologies of Information and Communication (NITC’s)” and "Young people's Preference in Daily Communication”. The results indicated that there is a correlation between knowledge and usage, and the preference of communication in students attending second year of Secondary.
Keywords: Preference, Knowledge, Usage, NITC’s, Correlational Analysis.